Новини
Начало » Sofia Tech Park подкрепи тазгодишния Sofia Service Jam » 2017 » Февруари » Sofia Tech Park подкрепи тазгодишния Sofia Service Jam
Sofia Tech Park подкрепи тазгодишния Sofia Service Jam

ssj

През уикенда на 17-19 февруари за втора поредна година бе организиран Sofia Service Jam.

Събитието е част от международната инициатива Global Service Jam, която се провежда в над 100 града по цялото земно кълбо и представлява 48-часово интензивно дизайн предизвикателство. През 2017 Sofia Service Jam бе подкрепен финансово от София ТехПарк, както и материално от Escreo, Пирин Спринг, Harmonica и Loving Hut Sofia.

Основни организатори на събитието бяха Ангел Бондов, Тодор Кесаровски, Петър Живков и Младен Николов (Сдружение |Не|Формално) & Милен Колев и Любомир Добранов (Biketap), а като съ-организатори се включиха SmartFabLab, Designthinking.bg, Coshare HIVE и Fabrica 360. Освен всичко това, участниците в Sofia Service Jam 2017 имаха щастието да бъдат напътствани от страхотен менторски екип, включващ:

  • Делчо Делчев – Съ-основател на Сдружение ‚Трансформатори‘ & SmartFabLab;
  • Виолетка Славова – Архитект и коуч по дизайн мислене, Designthinking.bg;
  • Елеонора Карнаса – Дизайнер на услуги и коуч по дизайн мислене, основател на Фабрика 360;
  • Валери Гюров – Архитект по професия и артист по душа, Студио Гараж;
  • Марина Иванова – interaction designer & developer, SAP Labs Bulgaria;
  • Никола Янев (гост ментор) – Президент на Start It Smart и основател на Entrepreneur.bg;
  • Симеон Петров(гост ментор) Paragon Services & Start It Smart;
  • Явор Гочев (гост лектор) – Магистър в Copenhagen Business School, председател на „Лечение без граници“.

 

Тайната тема на Global Service Jam 2017

Както традиционно се процедира със събития под егидата на Global Service Jam глобалната тема на дизайн предизвикателството се пази в тайна до самото начало на всяко индивидуално събитие. Чак на самото откриване (петък – 17ти февруари) тя бива разкрита, след което участниците имат 48 часа да я интерпретират, асоциират с определен проблем(и) и развият прототипи относно иновативен продукт или услуга. През 2017 глобалната тема на инициативата бе следната илюстрация:

 hello

Базирайки се на тази тема нашите участници, с помощта на техните ментори, преминаха изключително интензивно през различните етапи на дизайн мисленето в периода от петък вечер до неделя. В края на краищата тяхната усърдна работа даде резултат и бе изразена под формата на пет разнородни прототипи на услуги, разработени от пет различни екипа.

Eкипи и проекти

Проект Mask-It-Smart предложиха иновативна дизайнерска маска за уста и нос, чрез която да преборят респираторните заболявания на места със силно замърсен въздух като София. Маската се състои от 3 слоя/филтъра, всеки от които спира различни по-големина ФПЧ и дори вируси. В началото маркетинг стратегията е продукта да се разпространява чрез вендинг машина. Основна целева група са пешеходци и велосипедисти, а в цената на продукта се включва и дарение, което да се разпределя в различни направления, които се борят с решаване на проблема с мръсния въздух и неговите първоизточници. Като бонус, всеки закупил маска (тя може да бъде с уникален дизайн, предложен от клиента), получавате и мобилна апликация, която да уведомява кога се очакват дни със силно замърсен въздух, кога е време да се смени някой от филтрите, кога има грипна епидемия и др.

 maskitsmart

Проект to-get-there свързва хора, които споделят еднакви чувства, интереси, цели и нужди и им предлага общо събитие, което могат да посетят. Идеята е да се изгради единна база данни само за събития и стъпвайки на отбелязаните, динамични и актуални данни на потребителите + GPS местоположение да ги насочи към хора, които в момента се чувстват по същия начин и да ги свърже и стимулира да споделят дадено събитие и да се запознаят. Във всеки персонален акаунт се включват постоянни данни и такива, които се обновяват на дневна база от потребителите. Бе направено проучване сред участниците в Sofia Service Jam и се установи, че основните въпроси работят и успешно могат да обвържат хората. Платформата бе представена в уеб и мобилен вариант.

to+get+there

Проект Hello App е мобилно приложение, което дава решение за следната ситуация, в която всеки е изпадал: уредили сте си среща, но човекът/хората нямат възможност да дойдат поради определена причина. Чрез споменатата апликация вие на база вашето местоположение можете да пуснете ‚повикване‘ с различна тематика, за която е била вашата среща – каране на колело, игра на скуош или музикална джем сесия в парка. Когато някой се присъедини към вас получавате известие и се отваря общ чат, към който могат да се включват и други желаещи. Всички ‚повиквания‘ се филтрират на база предварително зададени интереси на профила ви, а когато вие създадете ‚повикване‘ то автоматично може да публикувано и в социалните мрежи (фейсбук, туитър и др.) с цел по-лесно достигане до хора.

  helloapp2 helloapp3 helloapp helloapp1

Проект TIMO предлага интерактивно мобилно приложение, което следи онлайн активността на даден потребител. По този начин то създава база данни и показва ясно и точно колко време и в кои точно страници/приложения ги прекарвате. Стъпвайки на това, приложението дава възможност за експертен съвет как да контролирате, филтрирате и управлявате сайтовете, които посещавате и апликациите, които използвате. В допълнение то прави изчисления кога и къде в уеб пространството си губите времето и ви предупреждава и дори ви блокира когато му зададете дадено условие - например че сте на работа. Освен това може да филтрирате какво съдържание да виждате в даден сайт като да кажем определите съдържанието на кои 10 групи във фейсбук да виждате в следващите два дни. Целта е да оптимизирате своето време и да има апликация, която ви предупреждава, че злоупотребявате с прекарване на излишно време в онлайн пространството.

 timo

Проект ExploreYourCity предоставя решение на проблема на отчуждаване на хората (особено в големите градове) и чрез създаване на интерактивна физическа инсталация, която да е повода, за да заговориш непознат човек без да имате обща тема на разговор. Представеният вариант бе тази киоска да се постави в метрото и да се пробва дали работи с хора, които прекарват между 5 и 10 минути в чакане. Идеята е, че ако искаш да активираш устройството са ти нужни двама души, а това е удобен повод да поканиш човек, с когото искаш да се запознаеш. След активацията има различни, образователни и забавни функционалности разделени в 4 категории: въпрос, анкета, факт или предизвикателство. Въпросите и фактите ще бъдат с образователна цел и ще са свързани с града (в случая София), неговата история, култура, забележителности; анкетите ще са насочени към събиране на мнения по обществени въпроси свързани с града (примерно облагородяване на Борисовата градина); предизвикателството ще бъде от рода на: покани човека до теб на танц, като устройството ще пуска музика. До инсталацията ще има карти, с които всеки ще може да събира точки, чрез които да печели награди от рода на: безплатен билет за метрото, 10% намалени в магазин на някоя търговска верига и др.

 exploreyourcity

 Награди

За да бъдат поощрени по достойнство за техните усилия за участниците в Sofia Service Jam 2017 бяха подготвени 4 на брой награди. Те бяха осигурени от София ТехПарк, Start It Smart, Coshare HIVE, SmartFabLab & Designthinking.bg. Целта на всяка една от наградите е да предостави възможности за последващо развитие на идеите, разработени от екипите по време на събитието.

Домакините и съ-организатори от Coshare HIVE предоставиха възможност за едномесечно безплатно използване на споделеното им пространство на всички членове на екип „Тимо“.

Start It Smart си избраха екипите „ТИМО“ & “Mask-IT-Smart”, които да прескочат всички предварителни пресявки за техния пре-акселератор, и да се явят на финалното интервю за включване в новия 6ти сезон на програмата. В допълнение към това, ако екипите бъдат одобрени, те ще получат и процентно намаление от таксата за участие в акселератора.

SmartFabLab & Designthinking.bg си избраха екип ExploreYourCity, който наградиха със 50% стипендия за едномесечна резиденция в лаба, която включва: работно място за 2 души,инструктаж за ползване на машините за дигитална фабрикация и ваучер 20 ч. машинно време, менторски наставления, както и събитие-презентация на проекта пред потенциални партньори и инвеститори.

В заключение може да се каже, че след събитието всичко е в ръцете на отделните екипи да решат дали ще имат желанието и възможностите да продължат работата по своите иновативни идеи. Във всеки случай, положителният заряд и знанията, които всеки успя да получи по време на Sofia Service Jam 2017, са вече усвоени позитиви, а това не е никак малко. Общността на Sofia Service Jam със сигурност ще продължи да следи развитието на проектите от тазгодишния ‘креативен мармалад‘, както и да работи върху популяризирането и осъществяването на последващи издания на това вълнуващо дизайн предизвикателство.